VVD: Het onkruid verdelgt zichzelf niet!

Goed onderhouden openbaar groen, straten zonder zwerfvuil en onkruid en trottoirs zonder scheefliggende tegels dragen bij aan een fijne leefomgeving. Het zijn de visitekaartjes van onze gemeente. Als we ons willen presenteren als groene gemeente en toeristische trekpleister, dan moet dat op orde zijn. Dat is nog niet overal het geval. Onkruid tussen verhardingen en scheve stoeptegels zijn vaak gehoorde klachten. De VVD Geertruidenberg vindt dat het beheer en onderhoud van het openbaar groen in onze gemeente daarom beter kan en moet.

Wij willen geen bezuinigingen meer op het onderhoud van openbaar of recreatief groen of op de gemeentereiniging. Als we onze inwoners vragen om hun tuinen netjes bijhouden dan moet de gemeente dat ook doen. Gewoon het goede voorbeeld geven. Het is vervelend als het groen in de wijk er slordig uit ziet, en een rommelige omgeving werkt als een magneet op zwerfafval zoals lege blikjes, plastic tasjes en andere troep.

Samen verantwoordelijk
Wij vinden dat de onkruidbestrijding en het onderhoud van wegen, fietspaden en stoepen frequenter uitgevoerd moet gaan worden. Ook moeten onze inwoners zaken als zwerfafval, onkruid of losse stoeptegels gemakkelijk kunnen melden bij de gemeente, waarna er snel op de melding wordt gereageerd en dergelijke situaties worden opgelost. Hiervoor maakt onze gemeente al gebruik van de Buiten-Beter-app, waarmee inwoners kunnen aangeven waar op straat onderhoud nodig is. Dit is een mooie vorm van digitaal samenwerken met inwoners voor een betere gemeente.

Mooi voorbeeld: het Koningspark
Inwoners kunnen ook een steentje bijdragen door openbaar groen zelf te beheren of samen met de gemeente voor een andere inrichting te kiezen die beter past bij de wensen van de buurt. Door het zelf beheren van openbaar groen verbetert de kwaliteit van de leefomgeving in straten, buurten en wijken nog verder. Een mooi voorbeeld hiervan in onze gemeente is het Koningspark in Raamsdonksveer, waar een groep omwonenden met hulp van de gemeente en vele vrijwilligers het park opnieuw heeft ingericht en zorgt voor het onderhoud.

Kies voor doen en doe mee!
De VVD Geertruidenberg wil hier niet alleen over schrijven en praten, maar steekt graag zelf de handen uit de mouwen. Op 10 maart nemen onze leden deel aan NL-doet en gaan we aan de slag in het Koningspark in Raamsdonksveer. Ook ruimen we die dag zwerfafval op in de centra van onze drie kernen. We vertrekken om in de ochtend vanuit onze pop-up store aan de Markt 33 in Geertruidenberg. U bent van harte welkom om met ons mee te doen of uw ideeën over dit onderwerp met ons te bespreken.

Onze straten worden niet vanzelf schoner. Daar moet je wat voor doen. Op 21 maart kun jij hiervoor kiezen. Kies VVD. Kies voor doen!