VVD: Veiligheid is geen natuurverschijnsel!

Geertruidenberg kent een lager dan gemiddeld aantal misdrijven, diefstallen en verdachten. Dat is mooi en daar willen wij aan blijven werken. Tegelijkertijd is het gevoel van onveiligheid van onze inwoners juist weer iets sterker dan het landelijk gemiddelde. Vandaar dat veiligheid onze serieuze aandacht krijgt.

Ondermijnende criminaliteit
Ondanks dat de cijfers voor onze gemeente best goed zijn, is er namelijk wel iets aan de hand. Neem nu het verhaal van jachthaven Hermenzeil. Criminelen probeerden een van de mooiste plekjes van onze gemeente in handen te krijgen. Dat lukte niet, want ons gemeentebestuur stak daar slim een stokje voor. Chapeau! Steeds vaker probeert de onderwereld door te dringen in de bovenwereld. Daarbij waant een toenemend aantal criminelen zich onaantastbaar en pronkt met dubieus verkregen rijkdom. Dat is geen goed signaal aan onze inwoners en zeker niet aan onze kinderen! De aanpak van ondermijnende criminaliteit moet daarom continu onze aandacht krijgen.

Misdaad loont niet!
Voor iedereen moet duidelijk zijn dat crimineel gedrag niet loont. Nooit! De VVD Geertruidenberg staat dan ook voor een consequent, vasthoudend en zichtbaar anti-patserbeleid. Het afpakken van hun crimineel vermogen zoals dure auto’s, boten, huizen en snel geld staat daarbij voorop. Maar ook intimidatie en onaangepast gedrag in onze wijken zal hard worden aangepakt. Daarbij wil de VVD maatregelen inzetten zoals huisuitzetting, gebiedsverboden en cameratoezicht. En: drugspanden worden consequent gesloten.

Georganiseerde overheid tegen georganiseerde misdaad
Bij de aanpak van patsers gaan we ons overigens niet alleen richten op de criminelen zelf. Ook hun omgeving gaat het voelen. Familie, vrienden en bekenden die het gedrag mogelijk maken, mee profiteren of een oogje toeknijpen, komen aan de beurt. De VVD staat voor een georganiseerde overheid van politie, justitie, gemeenten, uitkeringsinstanties en belastingdienst die samen optreedt tegen de georganiseerde misdaad.

ASO wet
Op initiatief van de landelijke VVD is er sinds vorig jaar de aso-wet (Wet aanpak woonoverlast). Die wet maakt mogelijk dat we mensen kunnen aanpakken die langdurig voor overlast zorgen. De VVD steunt de burgemeester die met deze nieuwe wet in de hand asociale buren een officiële waarschuwing kan geven en gedragsverandering afdwingen. Werkt dit niet, dan riskeren de overlastgevers een boete of zelfs uithuisplaatsing.

Meer BOA’s en camera’s
Tot slot wil de VVD dat er meer BOA’s en wijkagenten zichtbaar op straat komen. Bereikbaar en aanspreekbaar. Het liefst voor iedere kern een bekend gezicht, die weet wat er speelt en daadkrachtig optreedt waar nodig. Op plekken waar de overlast uit de hand loopt, zoals in Het Anker en op Dombosch komt gemeentelijk cameratoezicht om het werk van de BOA’s en de politie te ondersteunen.

Veiligheid is geen natuurverschijnsel.
Daar moeten we iets voor doen. Kies VVD. Kies voor Doen!