VVD: Groen licht voor onze ondernemers!

Een bloeiende economie is belangrijk voor onze gemeente. We profiteren daar allemaal van: het zorgt voor banen en voor geld om belangrijke dingen als zorg, onderwijs en uitkeringen te betalen. Onze lokale ondernemers zijn een belangrijke factor voor onze economie. Daarom willen we hen de ruimte geven om te ondernemen: het licht op groen!

Minder regels, meer betrokkenheid

Dat begint met vrijheid om te kunnen ondernemen. De VVD Geertruidenberg wil daarom kritisch kijken naar belastingen, regels en vergunningen en deze waar mogelijk gemakkelijker maken of afschaffen. Zo stemde de VVD-fractie afgelopen donderdag nog unaniem mee bij het besluit over afschaffing van precariorechten.

Voordat de gemeenteraad of het college over nieuwe regels beslist, moet duidelijk zijn of het probleem of doel met nieuwe regelgeving ook daadwerkelijk wordt opgelost of bereikt en wat de gevolgen zijn voor ondernemers. Wij vinden het vanzelfsprekend dat regels te handhaven zijn. Flexibiliteit in regelgeving is voor ons het uitgangspunt. Een voorbeeld daarvan is de verruiming van bestemmingsplannen zodat het voor zzp’ers makkelijker is om aan huis een kantoor, webwinkel of thuisbedrijf te beginnen. De gemeente hanteert een voorrangsbeleid voor lokale ondernemers bij werkzaamheden die onze gemeente aanbesteed. En tot slot heeft de gemeente zichtbare en benaderbare bestuurders en ambtenaren, die slagvaardig optreden bij ideeën en initiatieven van bestaande ondernemers of ondernemers in spe.

Trots trekt toerisme
Ook op andere fronten kan de gemeente zorgen voor een goed ondernemersklimaat. Bereikbaarheid is daar één aspect van, en onze plannen daarvoor hebben we in een vorig artikel toegelicht. Een ander speerpunt is het actief promoten van de toeristische mogelijkheden en evenementen in de drie kernen van onze gemeente om zo meer bezoekers te trekken. Ook het opzetten van een regionaal investeringsfonds voor nieuwe bedrijven is zo’n speerpunt. Dat investeringsfonds is gericht op het ontwikkelen en toepassen van nieuwe kennis in het algemeen en op het gebied van duurzame energie in het bijzonder.

Leren loont, meer mensen aan het werk
Wij vinden dat de gemeente daarvoor ook wat terug mag vragen van haar ondernemers. Om zo veel mogelijk mensen de gelegenheid te geven om te kunnen werken, kijkt een ondernemer voor openstaande vacatures eerst of deze met mensen uit onze gemeente ingevuld kunnen worden. Met het lokale bedrijfsleven worden daarnaast afspraken gemaakt over stageplekken en het instromen van jongeren met een afstand tot de arbeidsmarkt.

Meer weten?
Heeft u ook ideeën over hoe onze gemeente nog mooier, beter en leuker gemaakt kan worden? U bent van harte welkom in onze pop-up store aan de Markt 33 in Geertruidenberg voor een kop koffie, om kennis te maken met een aantal lokale ondernemers die zich in onze pop-up store presenteren en om te praten met kandidaten van onze lijst. Onze pop-up store opent op 3 maart 2018 rond 11.00 uur, en is de zaterdagen daarna tot aan de verkiezingen geopend van 10.30 tot 14.00 uur. We verwelkomen u graag!