VVD: Niemand op de bank! En dat kan want ook met Bergse economie gaat het goed!

Het gaat goed met de economie van de gemeente Geertruidenberg. Mede dankzij de bedrijfsterreinen in onze kernen en onze actieve ondernemers is er een bovengemiddeld aantal banen voor onze eigen inwoners beschikbaar. Dat toont zich in een groeiend aantal openstaande vacatures en ook in een minder dan gemiddeld aantal mensen zonder werk. Tot zover, niks aan de hand, maar toch hebben circa 300 van onze inwoners een uitkering. De VVD Geertruidenberg vindt dat jammer en stelt "Niemand op de bank!"

Het is immers jammer van al het talent van deze mensen. Wij geloven dat het mogelijk is, om een deel  van u en onze getalenteerde bewoners aan werk te helpen. Zeker nu de arbeidsmarkt krapper en krapper wordt. Daarnaast kosten de bijstandsuitkeringen ook veel geld. Alleen al de uitkering (dus nog zonder alle bijkomende kosten) kost per bijstandsgerechtigde zo’n 15.000 euro per jaar. De kosten van al deze uitkeringen bedragen daarmee in totaal ongeveer 4,5 miljoen euro. Omgerekend is dat ruim 200 euro voor iedere inwoner (van baby tot bejaarde), ieder jaar weer. Veel geld!

De VVD wil het aantal inwoners met een bijstandsuitkering in onze gemeente daarom verlagen. Om dat te bereiken wil de VVD Geertruidenberg een aantal dingen doen.

Ten eerste gaan we het verschil tussen een bijstandsuitkering en het minimumloon weer vergroten. Dat verschil is door wetgeving uit Den Haag al klein, maar door allerlei aanvullende uitkeringen en vergoedingen in onze gemeente gaat iemand er soms financieel zelfs op achteruit als hij gaat werken. Die omgekeerde wereld gaan we stoppen, werken moet lonen!

Ten tweede vinden wij dat onze gemeente teveel mensen in de bijstand aan hun lot overlaat. ’Toch niks meer aan te doen’, lijkt de gedachte. Wij geloven wel in de kracht van ieder individu. Iedereen kan iets, dus we nemen mensen in de bijstand bij de hand, kijken naar wat ze wel kunnen en helpen hen, als het even kan samen met onze eigen ondernemers, weer aan een baan.

De VVD Geertruidenberg blijft ook realistisch. Soms lukt het niet om direct vanuit de bijstand een baan bij een bedrijf te krijgen. Geen probleem, klussen genoeg! Het onkruid in de wijk, het onderhoud bij een vereniging, de eenzame ouderen enzovoorts. Allemaal hebben ze grote behoefte aan helpende handjes. De VVD Geertruidenberg gaat iedereen die (nog) geen baan in loondienst heeft, een maatschappelijke tegenprestatie laten leveren. Op die manier kan men weer wennen aan een dagritme, nuttige ervaring opdoen en men krijgt weer zelfvertrouwen  en plezier in het werken.. Kan dit, mag dit en werkt dat? Ja hoor, de wet maakt dit al jaren mogelijk en in onder andere Rotterdam werpt deze aanpak zijn vruchten af. Wij gaan het in Geertruidenberg gewoon doen!

Tot slot. Onze ambitie is “niemand op de bank”. Betekent dit niemand meer in de bijstand? Nee, dat niet, maar als 20% van de mensen met een bijstandsuitkering door deze maatregelen uit de bijstand gehaald kan worden, bespaart dat de gemeenschap zo’n 900.000 euro. En dat ieder jaar weer. Geld dat terug kan naar u en naar onze mooie gemeente.